Pieredzes apmaiņa Carnikavā

23.februāris, 2008.

18. janvārī SIA „Saulkrastu komunālservisa” darbinieki devās pieredzes apmaiņā uz Carnikavu, kur iepazinās ar tāda paša profila pašvaldības aģentūras „Carnikavas komunālserviss” darbu. Trīs darbinieki: direktors Guntars Ozoliņš, galvenā grāmatvede Ilona Birzniece un apsaimniekošanas un siltuma nodaļas vadītājs Vilnis Matrozis, kas piedalījās šajā braucienā, bija apmierināti ar redzēto. Pēc iepazīšanās ar darba organizāciju un finansēm komunālservisa darbinieki nonāca pie vairākiem secinājumiem.

„Mūsu uzņēmumu ir grūti salīdzināt ar Carnikavas pašvaldības aģentūru, jo Carnikavā visa komunālā saimniecība ir pašvaldības pārziņā – komunālserviss iesniedz pilsētas domei vajadzīgo līdzekļu pieprasījumu, un dome apstiprina šo budžetu. „Saulkrastu komunālserviss” nav pašvaldības aģentūra, bet gan atsevišķs uzņēmums, kas tikai sniedz pašvaldībai noteiktus pakalpojumus, tāpēc no pilsētas domes mēs nesaņemam tik lielu atbalstu kā Carnikavas kolēģi,”  tā galvenās atšķirības komentē G. Ozoliņš.

Abu komunālservisu darbinieki no kolēģiem var daudz mācīties. Carnikavas kolēģi ļoti stingri izturas pret parādniekiem, nav svarīgi, cik liels ir nenomaksātais parāds, svarīgs ir tikai laiks, cik ilgi maksājumi nav veikti. Ja iedzīvotājs nav norēķinājies divus mēnešus, viņš riskē, ka drīz viņa lieta tiks iztiesāta. Nav svarīgi, cik liels ir parāds – tiesas darbi var sākties pat par 20Ls lielu parādu. Šo pieredzi apsver pārņemt arī SIA „Saulkrastu komunālserviss”, jo ir pietiekami daudz nemaksātāju, kurus norēķināties ar komunālservisu pagaidām aicina parādu piedziņas firma. Pārsvarā parādu piedziņa ir veiksmīga, tomēr šobrīd pastāv situācijas, kurās nav citas izejas, kā mēģināt nesamaksāto piedzīt caur tiesu. Līdz šim neviens tiesas process nebija noticis, tomēr esošā situācija liek komunālservisam izvērtēt, kuri nemaksātāji būtu jāiesaista tiesas procesos, un nopietni apsvērt domu sūdzēt viņus tiesā.

Ņemot vērā to, ka Carnikavas komunālserviss ir pašvaldības aģentūra, tās darba organizācija un grāmatvedība ir daudz komplicētākas, nekā  mūsu pilsētas komunālservisa, tāpēc vajadzīgs lielāks personāls. „Saulkrastu komunālservisa” grāmatvedības programmas ir modernākas. I. Birzniece uzsver: „Mums ir izveidota vienota grāmatvedības sistēma, tiek lietota viena programma, tas, protams, atvieglo darbu. Nesen mēs to papildinājām ar klientu moduli un tagad drīzumā plānojam papildināt arī ar apsaimniekošanas moduli, kas ļaus aprēķinus veikt vēl ātrāk un efektīvāk.”

Lai kādas arī būtu atšķirības, ir daudz kopīgu problēmu, kuru iespējamie risinājumi tika apspriesti šajā pieredzes apmaiņā. Carnikavas komunālservisam, atšķirībā no mūsu komunālservisa, nav savas tehnikas, tāpēc tā jāizīrē no citiem uzņēmumiem, kas neapšaubāmi sadārdzina pakalpojumu izmaksas. Toties mūsu pilsētā vēl joprojām pastāvošās atkritumu izvešanas problēmas jau pirms kāda laika ar veiksmīgu pašvaldības darbību atrisinātas un novērstas Carnikavā, pieņemot atbilstošus noteikumus.

Šis nav pirmais pieredzes apmaiņas brauciens – vasarā uzņēmuma darbinieki apmeklēja Baldoni un Sedu. No Baldones kolēģiem mūsu komunālserviss aizguva dalītā ūdens tarifa ieviešanu. Līdz tam iedzīvotāji maksāja tikai par izlietotā ūdens daudzumu, bet pēc dalītā tarifa ieviešanas visi ūdens patērētāji, neskatoties uz izlietotā ūdens daudzumu, maksā noteiktu maksu par ūdens pārvades sistēmas uzturēšanu kārtībā, lai ūdens vispār nokļūtu pie patērētājiem.

Pieredzes apmaiņā ir iespējams aizgūt daudz vērtīgu ideju, kas palīdz labāk organizēt komunālservisa darbu. Drīzumā „Saulkrastu komunālserviss” plāno apciemot kaimiņos esošos komunālservisus, piemēram, Garkalnē.